Summa sidvisningar

onsdag 12 mars 2014

Saker som stör mig

Efter en svettig natt som lett till en betydligt lägre kroppstemperatur (den låg på 39,4 igår kväll) tänkte jag starta ett nytt inslag i den här bloggen. Sen får vi se hur det känns, om det blir en grej som återkommer och i så fall hur ofta.

Saker som stör mig:

Folk som envisas med att använda förlegade uttryck "för att det alltid har hetat så". Till exempel dagis istället för förskola eller n-boll istället för chokladboll.
Lady Dahmer uttryckte det väldigt bra på sin Facebooksida härom dagen:, nu hittar jag tyvärr inte igen det exakta citatet men ungefär såhär var det:
Om vi accepterar premissen att det "alltid hetsat så" så heter det ju inte dykare, det heter grodman. Det heter inte epilepsi, det heter fallsjuka och det heter inte cykel, det heter velociped!

Ska det vara så himla svårt? Vårt språk har ändrats ofantligt mycket sen, jag vet inte, ALLTID! Vi lånar ord från andra språk, hittar på nya, glömmer bort de som inte är relevanta mer. Varför i hela friden är det så svårt att plocka bort ett ord som faktiskt är stötande för många människor och istället använda ett ord som är mycket mer logiskt! (Jag tror att ni vet vilket jag menar nu, det är ett bakverk, format som en sfär, som smakar kakao, kaffe och havregryn; kakaohavregrynkaffesfär!) 

Ok, moving on..

En annan sak som stör mig är folk som inte vet hur man använder skiljetecken... Ni har säkert sett dem i era Facebookflöden om ni använder Facebook (vilket de flesta av mina läsare gör, då jag får nästan alla mina träffar därifrån).

Nu på morgonen blev det träning jobbigt men skönt. Nu blir det kaffe gott. Sen jobba ett par timmar och hämta upp barnen från dagis nej förskolan heter det ju tihi.

*dunkar huvudet hårt, men långsamt mot en betongvägg*
People! It's not rocket science! Vad gjorde ni på svenskalektionerna i skolan egentligen? 
Jag är långt ifrån perfekt när det gäller språkanvändning, men snälla människor, lär er använda komman! (Jag brukar missbruka dem och skapa mastodontmeningar som aldrig tar slut, alltid stör det ju någon annan språkpolis)

Åh, det var skönt. Nu har jag fått ur mig lite frustration. Nu ska jag säga hejdå till äldsta sonen som ska till förskolan, göra mig lite nyponsoppa och kura ihop mig i soffan och fortsätta kurera mig.

4 kommentarer:

  1. Hej! Trevligt skrivet. Men bli inte frustrerad, bli rådgivare. Dessutom är ju förändring naturligt för språket...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att förändring är naturligt för språket är ju just min poäng. Annars skulle vi fortfarande skriva hufvud och kalla folk för Ni. Jag brukar rätta folk som säger dagis eller n-boll, men kommateckenbristen har blivit mig lite övermäktig.

      Radera
  2. Hej! På tal om skiljetecken har du enligt mig använt uteslutningstecken på ett felaktigt sätt. De tre punkterna ska föregås av ett mellanrum om det är en oavslutad mening. Är det ett oavlutat ord ska inget mellanrum användas. Rätta mig gärna om jag har fel. För övrigt stödjer jag din kamp som språkpolis.

    SvaraRadera
  3. Det är kanske det du ska plugga till!
    http://www.umu.se/utbildning/program-kurser/program/?code=HGSPR

    Sen kan du jobba här:
    http://uppfatta.com

    SvaraRadera